
Viktig information
Till dig med e-handel: Klarna Checkout blir Kustom – vad du behöver göra nu
Det tar skett större förändring med betalningslösningen Klarna Checkout (KCO) som påverkar alla e-handlare. Alla användare av KCO kommer successivt att migreras över till den nya plattformen Kustom – en uppgradering som enligt Klarna ska ge bättre kontroll, fler funktioner och smartare insikter.
Men, det innebär också att du som e-handlare behöver agera på det mail som skickats från Klarna/Kustom – annars kan din kassa sluta fungera korrekt.
Vad är Kustom – och varför kan det påverka e-handeln?
Kustom är den nya plattformen som nu hanterar allt det Klarna tidigare skötte via KCO. Efter migreringen kommer allt detta att ske i Kustom Portal, inte Klarna Merchant Portal, till exempel:
- Transaktioner och orderhistorik
- Utbetalningar och rapporter
- Hantering av tvister
👉 Du kan läsa mer här: https://www.kustom.co/sv
Det här behöver du göra som kund
- Leta reda på mailet från Kustom med ämnet "Welcome to Kustom – Your upgrade is now!"
- Det innehåller viktig information om hur du får tillgång till Kustom Portal och vilka eventuella uppgifter du måste fylla i.
- Logga in i Kustom Portal.
- En användare har redan skapats åt dig. Följ länken i mailet eller gå direkt till portalen via Kustoms inloggning och säkerställ att allt ser rätt ut.
- Fyll i eventuella uppgifter i portalen.
- Om något saknas i ditt konto kommer du att se det under fliken Account uppe till höger.
- Kontrollera att integrationen fungerar efter migreringen.
Även om Kustom säger att ingen teknisk ändring krävs, har vi sett att vissa webbshoppar inte längre kan ta emot ordrar efter uppgraderingen – särskilt om portalen inte blivit korrekt aktiverad.
Våra nyheter
Kanske är du sugen på att skriva något om oss? Här nedan finner du det som hänt oss på sistone. Prata gärna med vår marknadsanskoordinator om du vill få en kommentar.